Pješačko naoružanje u Domovinskom ratu

Divor Žilić

MORH 2001
ISBN 953-193-010-4

Knjigu Divora Žilića (1946-2001) "Pješačko naoružanje u Domovinskom ratu" kupio sam za vrijeme služenja vojne obveze na istoj prezentaciji u Zadru na kojoj sam kupio i knjigu "Suvremeni lovački avioni". Cijena je bila jako povoljna, 50kn.

Divor Žilić bio je po zanimanju akademski slikar. Pitate se što ima akademski slikar s knjigom o oružju, osim možda s ilustracijama? Divor Žilić bio je dragovoljac Domovinskog rata, i kao takav rukovao je s skoro svim pješačkim oružjem i oruđem opisanim u ovoj knjizi.

Knjiga je formata malo manjeg od A4. Logički je podijeljena na tri cjeline: naoružanje na početku Domovinskog rata, naoružanje domaće ratne proizvodnje i naoružanje oslobođeno nakon pada vojarni bivše JNA. Na 180 stranica autor opisuje 9 pušaka (repetirki ili poluautomatskih), 5 jurišnih (automatskih) pušaka, 7 puškostrojnica (puškomitraljeza), 1 tešku puškostojnicu (mitraljez), 17 strojnica (automata), 14 pištolja (samokresa), 5 bacača granata/tromblonskih mina, 2 minobacača, 5 protuoklopnih bacača/raketnih bacača, 1 bestrzajni top, 3 ručne bombe, tromblonske mine, 8 protupješačkih mina te nekoliko improviziranih minsko-eksplozivnih sredstava iz Domovinskog rata. Svako od nabrojenih oružja (koristi ga jedan vojnik) i oruđa (opslužuje ga više vojnika) predstavljeno je svojom kratkom poviješću, načinom nabave, opisom konstrukcije, djelovanja, uporabe u Domovinskom ratu, čišćenja i održavanja, uz crno-bijelu fotografiju i/ili crtež. I sve to iz pera čovjeka koji ih je skoro sve uspješno koristio u borbi.

Knjiga mi se dopala prvenstveno zbog direktnog obraćanja čitaocu. Autor jednostavno i jasno upoznaje čitaoca s naoružanjem iznoseći svoja osobna mišljenja uz primjere iz samog rata. Ne sviđa mi se, ali me ne odbija od knjige, autorova uporaba stvarno po meni besmislenih i nepotrebnih arhaizama kao npr samokres za pištolj ili opetuša za repetirajuću pušku kao i tuđice piston umjesto riječi klip, iz čistog prkosa, a opet zadržava riječ kundak (što i nije loše) umjesto (po)malo neprikladne usadnik koja se danas koristi u HV-u . Sam autor u uvodu opisuje kako je htio uvesti korienski (drhtaj!) način pisanja ali je na nagovor lektora odustao (na čemu lektoru osobno zahvaljujem).

No taj prkos jednog borca i potreba da se distancira od terminologije vojske bivše nam države lako su shvatljivi i razumljivi.

Jedina greška koju sam našao u knjizi je da su zamijenjene fotografije (ili njihovi opisi, kako želite) puškostrojnica Browning M1919 i M2HB (ovdje se vidi neprimjerenost naziva puškostrojnica. Oba Browninga koriste se s postolja i nemaju kundak - usadnik u terminologiji HV - pa je onaj puško- iz naziva neprimjeren).

Ispravka: pronašao sam u literaturi da je postojala inačica M1919A6 koja je imala nožice i kundak - ali ona nije prikazana na slici!

Knjiga je štampana u samo 1500 primjeraka i nisam je vidio u knjižarama (barem kod mene u Varaždinu). Znam da se reklamirala uz narudžbenicu u HRVATSKOM VOJNIKU. Ukoliko je želite nabaviti obratite se direktno njima. Bojim se da je ovdje vidljiva marketinška nesposobnost MORH-a jer uz dobru promidžbu popularnu cijenu ova knjiga je pun pogodak za sve koje zanima Domovinski rat, pa i šire.

Vedran Kalamiza