Republic  P-47 THUNDERBOLT

Martin Velek i Valerij Roman
MBI nakladatelstvi, 1997

Ovo je prvo izdanje ove češke knjige koja je izašla na tržište 1997. godine. Ja sam je nabavio tek prije nepunih godinu dana, i žao mi je što je se nisam dočepao prije, jer je knjiga pravi dragulj.

E pa krenimo od početka. Knjiga ima 80 stranica tiskanih na kvalitetnom tankom, sjajnom papiru. Dizajn je tipično češki, što naravno ne znači da je loš, nego je svojstven istočnim izdavačkim kućama. Onaj tko je vidio bar nekoliko čeških publikacija, znat će o čemu govorim.

U knjizi je otisnuto 75 kvalitetnih crno-bijelih fotografija, četrdesetak crteža raznih detalja, 10 stranica tehničkih crteža svih varijanti zrakoplova u mjerilu 1/72, te 6 stranica profila u boji. Tekst je naravno na češkom, ali i na engleskom !

Fotografije:

- kvalitetne i obuhvaćaju sve varijante, od prototipa AP-10/XP-47 pa do XP-72. Nažalost sve su crno-bijele, ali su zato oštre i čiste, očito da su pažljivo odabrane. Znam da će to neke interesirati, pa ću napomenuti da se u knjizi nalazi i fotografija jugoslavenskog P-47D na Beogradskom aerodromu, gdje je bio izložen tijekom 70-tih. Također su uključene fotografije i ruskih Thunderbolta.

Crteži:

- tehnički crteži su u 1/72 i definitivno najbolji i naljepši tehnički crteži P-47 koje sam vidio !!! Obuhvaćaju sve varijante,od XP-47B do XP-72. Prikazano je svih 5 pogleda ( desno, lijevo, gore, dolje, sprijeda, straga ) uz dodatne tzv. Scrap views tj. crteže nekih posebnih detalja, kao što su razlike između varijanti i dodatna pojašnjenja. Među crtežima nalaze se i prikazi kokpita za pojedine varijante sa prikazom bočnih stranica kokpita P-47D u boji. Također imamo i crteže motora, podvozja te cjelokupnog asortimana podvjesnog naoružanja koje je Thunderbolt nosio. Profili su u boji za sve serijske varijante P-47 i prikazani su neki od najzanimljivijih i najpoznatijih Thunderbolta. Na primjer P-47B Huberta Zemke-a, P-47D Francisa Gabreskog, te “Firey Ginger” Neela Kearby-a. Ponovno napominjem za zainteresirane da se među profilima nalazi i jugoslavenski P-47D pukovnika Ante Sardelića, nazvan “Hajduk”. Od zanimljivih profila nalazimo još brazilski P-47D koji su sudjelovali u borbama u Italiji u okviru američke 12-te Zračne Armije, Iranski, Dominikanski te Peruanski Thunderbolt.

Tekst:

- kao što sam već rekao na češkom je i engleskom. Prijevod na engleski sa češkog je dobar, što dokazuje da su se autori potrudili oko toga. Inače je sam tekst vrlo dobar, sa puno zanimljivosti i tehničkih i statističkih podataka. Na kraju knjige nalazi se usporedna tablica sa tehničkim podacima za sve varijante, uključujući i vrstu propelera za pojedinu varijantu.

I na kraju:

Knjiga je odlična i vrijedi je nabaviti. Cijena ne bi trebala biti visoka, ako je nabavljate u Evropi ili direktno iz Češke, ali ako knjigu nabavljate iz Amerike onda je cijena dvostruko veća! Cijena mog primjerka bila je 60 KN

Ocjena:

+

(svakako kupiti)