Uvod u plastično maketarstvo

Mario Gložinić

Uvod:

Nedavno je u izdanju izdavačke kuće „Profil“ svijetlo dana ugledala prva knjiga o plastičnom maketarstvu na hrvatskom jeziku. Autor je dugogodišnji maketar Mario Gložinić, koji je u ovom „udžbeniku“ za maketare početnike na 150 stranica sažeo svoje iskustvo u izradi maketa i opisao osnovne i neke napredne tehnike plastičnog maketarstva.

Kome je namijenjena ova knjiga?

Prije mnogo godina, točnije 1989. godine u Varaždinu je održano Državno prvenstvo SFRJ u plastičnom maketarstvu s pripadajućom izložbom maketa koja je trajala tjedan dana. Moj prijatelj i ja smo svaki dan poslije škole oduševljeno promatrali te minijaturne avione pitajući se kako i od čega su napravljeni. Iako sam od malih nogu volio raditi tvrđave od čačkalica, avione od drveta i kartona, figure od plastelina, ovo je bilo prvi put da sam vidio sklopljenu maketu. Možete samo zamisliti moje oduševljenje. A onda možete i zamisliti moje razočaranje kad mi mama nije dala 8 tadašnjih dinara za ESCI-jevog Harriera FRS.1 u 1/72. Još se sjećam kako je bio lijep na kutiji. Sivi iznad olujnog mora.

Uskoro je, ipak, pala i moja prva prava maketa. Italerijev HMS Hood u 1/720 kupljen novcem za užinu na školskom izletu u Kumrovec i to u običnoj samoposluzi. Ovom prilikom izražavam svoju zahvalnost drugu Titu što se danas bavim maketarstvom, a ne filatelijom.

Tako je krenulo. Kako je nama sa sjevera Hrvatske tada Mađarska bila shopping meka i ja bi se ogrebao za kojeg VEB Plasticarta kad bi moji roditelji svako malo išli popuniti naše zalihe salame i deterdženta.
Ovaj vjeran istočnonjemački proizvođač maketa omogućio mi je da moje makete budu i obojene jer se u svakoj njihovoj kutiji Iljušina i Tupoljeva našla i tuba srebrne boje. Jeste da su mi sve makete bile srebrne, ali bar nije gola plastika.

U to vrijeme, bio sam uvjeren da sam jedini maketar na sjevernoj hemisferi, a jedini izvor informacija o tehnikama maketarstva, stvarnim zrakoplovima i proizvođačima maketa zapadne proizvodnje poput Hellera ili Fujimija bio mi je časopis „Aero Magazin“. Raspadom SFRJ, i ovaj časopis je postao nenabavljiv u Hrvatskoj.

No početkom 90-tih u Hrvatskoj postaje dostupna zapadna literatura, a među njome i nekoliko maketarskih priručnika. Iz njih sam mnogo naučio. Imao sam prilike vidjeti slike izvrsno napravljenih maketa i upoznati nove tehnike. No iako mi engleski jezik nije bio problem, neki pojmovi su mi ostali nepoznanica još godinama.
Npr. što je to „Elmer's white glue“? Izgleda kao jako korisna stvar za popunjavanje pukotina između stakla i trupa, ali gdje da to nađem u Hrvatskoj. Postoji li neki zamjenski proizvod?
A Future Floor Polish? Svi su u toj Americi oduševljeni s time. No, ima li neki sličan proizvod i kod nas?
Gdje da kupim proizvode firme Waldron?

Svi ti priručnici koliko su mi bili od pomoći, toliko bi me ostavljali zbunjenog. Da sam barem imao sličnu literaturu prilagođenu maketaru u Hrvatskoj. I evo niti 15 godina kasnije želja mi se ispunila.

O knjizi

Od tehničkih činjenica mogu reći da je knjiga formata A4, mekog uveza sa 150 stranica, potpuno u boji na kvalitetom papiru, vrlo šarena s mnogo fotografija.

Knjiga je podijeljena na poglavlja koja govore o glavnim područjima izrade makete poput lijepljenja, bojanja, postavljanja oznaka (dekala), izrade diorama, alatima koji se koriste u maketarstvu s posebnim poglavljem o zračnom kistu, mjerilima i vrstama maketa proširenih s naprednim poglavljima o izradi maketarskog kompresora u vlastitoj radinosti, maketarskim natjecanjima (što je to i kako se pripremiti za isto), te galerijom gotovih radova. Na kraju se nalazi pregled maketarskih pojmova, kratica, te stranih riječi za koje ne postoji adekvatan hrvatski prijevod, a moguće ih je naći u maketarskom žargonu.

S obzirom da je ovo prvo ovakvo djelo na našem jeziku, nije ga ni moguće usporediti s nečim sličnim na našem tržištu. S toga ću je usporediti sa sličnim knjigama stranih izdavača poput „Kalmbacha“ ili „Ospreya“.
Isto tako čitajući knjigu pokušao sam se uživjeti u ulogu čitatelja kojem je namijenjena tj. maketara početnika na kraju osnovne ili početku srednje škole tj. u ulogu samog sebe prije 20-tak godina.
Istina je da su vremena tada bila drugačija je nije bilo interneta i foruma, a nabavka maketa, a još više boja i pribora je bio veliki problem, no čitajući FAQ (česta pitanja) po forumima, vidim da i danas maketara početnika muče isti problemi koji su mučili i mene što pokazuje da je ovakva knjiga i te kako aktualna i dobrodošla.

Ako ste pročitali uvod, i prepoznali možda i sebe u nekom dijelu već vam je jasno koje su glavne prednosti ove knjige. A one su:

1. Knjiga je stilom pisanja prilagođena početniku bez obzira na njegove godine

2. Knjiga je osim jezikom prilagođena hrvatskom čitatelju i nazivima pribora i materijala od kojih se većina može kupiti u svakom gradu u Hrvatskoj. Jednako tako dane su i web adrese stranica na hrvatskom jeziku gdje zainteresirani može skupiti više informacija i upoznati druge zaljubljenike u hobi.

3. Autor kroz poglavlja knjige u kojima opisuje razne faze kroz koje prolazi izrada makete poput, čišćenja dijelova, lijepljenja, bojanja, lijepljenja oznaka, prikazuje jednu te istu maketu sa svim njezinim prednostima i manama. Konkretno radi se o Grumman F6F Hellcatu proizvođača Italeri u mjerilu 1/72. Ova maketa je nabavljiva u Hrvatskoj, cjenovno je pristupačna i najmlađim maketarima, i gotovo savršena za početnika. Autor je kroz knjigu sklapa od početka do kraja ne pokušavajući sakriti njene probleme. Dapače, ističe ih i pokazuje kako ih ispraviti.

4. Autorovo ogromno iskustvo se najviše vidi u poglavljima koja govore o detaljiranju i izradi diorama. Naime, za razliku od sličnih stranih publikacija koje početnicima šalju poruku „Djeco, ne otvarajte kutiju ako niste kupili bar još 100 Eura raznih resinskih dodataka“, Mario svoje detalje radi od priručnog materijala koji ne samo da nije skup, već je u mnogim slučajevima i besplatan. Iako objašnjava što su to resinski i fotojetkani dodaci, njegov savjet za izradu vode nije „Otiđite u specijalizirani dućan i kupite prozirnu epoksidnu smolu za par stotina kuna litra, te izlite u kalup od RTV gume koju naručite s drugog kraja svijeta“.

Njegove tehnike su upotreba piljevine i lijepila za drvo, gipsa i šperploče, te običnih lakova ili voska za podove. Za razliku od sličnih publikacija koja postavljaju fotografije maketa top-klase vrijednih i po nekoliko stotina Eura, čiji autori su istaknuti maketari u svjetskim razmjerima, Mario u svojoj knjizi daje pregršt fotografija maketa čiji autori su redom domaći maketari. Na svojim vlastitim radovima Mario je objasnio kako i zašto, ali i skrenuo pozornost na pogreške. Listajući knjigu maketar početnik će naići na radove vrijedne divljenja, ali i na one za koje će reći „Hej, pa ovo ne izgleda teško! Mogao bi i ja pokušati nešto slično!“ . Upravo zbog toga je ova knjiga afirmativna i motivirajuća. Njen cilj nije hvalospjev samome sebi, već upravo zainteresirati nekog i olakšati mu prve korake u svijetu ovog hobija.

Ovu knjigu bih preporučio svakome, ne samo početnicima. Prvenstveno zbog toga jer svatko može bar nešto naučiti iz nje, a zatim jer je sjajan način uvjeravanja skeptika, da maketari nisu neodrasla djeca, a da maketarstvo nije samo lijepljenje gotovih plastičnih dijelova.

Da li knjiga ima i mana? Pa, nekih velikih i ne. Često se spominju Humbrol boje kojih više na tržištu nema. Razumijem da je autor „odrastao“ na njima kao i ja ali novoj generaciji maketara ime Humbrol neće značiti baš ništa. Iako je pohvalno što je dana usporedna tablica boja različitih proizvođača ona nije baš ažurna. Naime, podaci su dosta stari i u međuvremenu su neki proizvođači (npr. Testors) izbacili cijelu seriju novih boja. No za učenje kako se takve tablice koriste i koji su sve proizvođači prisutni na tržištu tablice u knjizi su sasvim ok. Postoji nekih manjih grešaka u tekstu, ali ništa što bih sad posebno isticao. Neka poglavlja bi mogla biti malo opširnija jer imam osjećaj da nije sve rečeno (npr. Rad sa dodatnim dijelovima poput resina i fotojetkoanih setova, ugradnja motora i led-dioda u maketu, itd.), a neka i nedostaju da ova knjiga bude zaokružena cjelina (npr. Izrade maketa civilnih vozila, SF maketa ili rad s vakuformiranim, resinskim, kartonskim ili multimedijalnim maketama). Ovo ostavlja mjesta za nastavak ove knjige za kojeg se nadam da će autor pronaći inspiracije, vremena, i sredstava.

Cijena joj je oko 100-120 kn, što nije ništa skuplje od bilo koje strane knjige sličnog tipa, ali je potencijalan problem djeci kojima je novac za užinu jedini izvor prihoda.
No da sam ja početnik umjesto da kupim tri makete, kupio bih za taj novac 1 maketu i ovu knjigu i uz pomoć nje sklopio tu jednu zbilja dobro. Knjigu je moguće kupiti u svim knjižarama nakladnika „Profil“, a onaj tko želi saznati više o autoru i njegovom radu neka posjeti web stranicu www.m2models.hr gdje će naći sve informacije uključujući i kontakt podatke.

Zaključak:

Umjesto zaključka citirat ću predgovor same knjige u kojoj je legenda hrvatskog maketarstva Danijel Frka sve rekao:

Ovu knjigu treba bez oklijevanja preporučiti ne samo zato jer je prvi takav rad u nas, nego prvenstveno stoga što lako čitljivim , vrlo pedantno i detaljno prikazuje sve poznate maketarske tehnike potrebne za stvaranje vrhunskih plastičnih maketa, dostojnih sudjelovanja na najuglednijim maketarskim natjecanjima. Zbog svoje kvalitete, sveobuhvatnosti i suvremenog pristupa temi, Marijeva knjiga zaslužuje svoje mjesto na polici svakog maketara.

Ocjena:

Tomislav Bošnjaković